سهم ۹۵ درصدیِ ۳ درصد از دانشآموزان
صدای پای آموزش طبقاتی در کنکور سراسری
مزبان حبیبی
تقریبا در هیچ کشور توسعه یافته ای، ردی از آموزش طبقاتی دیده نمیشود و تلاششان بر استقرار عدالت آموزشی منطبق بر برخورداری های برابر از امکانات و کیفیت آموزش یکسان است.
با اعلام نتایج کنکور سراسری، در میان اسامی چهل نفر از رتبههای برتر کنکور، لیست اولیه به صورت زیر است:
مدارس استعدادهای درخشان: ۲۹ نفر
مدارس غیرانتفاعی خاص: ۹ نفر
مدارس نمونه دولتی: ۱ نفر
مدارس دولتی: ۱ نفر
سهم مدارس از رتبههای برتر کنکور سراسری:
مدارس استعدادهای درخشان: ۷۲.۵ درصد
مدارس غیرانتفاعی خاص: ۲۲.۵ درصد
مدارس نمونه دولتی: ۲.۵ درصد
مدارس دولتی: ۲.۵ درصد
سهم پوشش تحصیلی مدارس از کل دانشآموزان در کشور:
مدارس استعدادهای درخشان: ۲ درصد
مدارس غیرانتفاعی خاص: ۱۲ درصد
مدارس نمونه دولتی: ۱ درصد
مدارس دولتی: ۸۵ درصد
نتیجه اول:
سهم ۲.۵ درصدیِ ۸۵ درصد از دانشآموزانِ مدارس دولتی.
حدود ۸۵ درصد از دانشآموزان کشور در مدارس دولتی عادی تحصیل میکنند که سهمشان از رتبههای برتر و رتبههای زیر ۳۰۰۰، حدود ۲.۵ درصد است.
نتیجه دوم،
سهم ۷۲.۵ درصدیِ تنها ۲ درصد دانشآموزان در مدارس استعدادهای درخشان
کمتر از ۲ درصد از دانشآموزان کشور در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل میکنند که سهم آنها از رتبههای برتر و رتبههای زیر ۳۰۰۰ در کنکور سراسری، ۷۲.۵ درصد است.
نتیجه سوم،
تقریبا ۱۲ درصد از دانشآموزان کشور در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند که مدارس خاص غیردولتی، کمتر از یک درصد دانشآموزان کشور را پوشش میدهند، این یک درصد، سهمشان ۲۲.۵ درصد از رتبههای برتر کنکور است.
نتیجه چهارم،
حدود یک درصد از دانشآموزان کشور در مدارس نمونه دولتی تحصیل میکنند که سهم آنها نیز ۲.۵ درصد است.
نتیجه پنجم،
مدارس استعدادهای درخشان و مدارس خاص غیرانتفاعی با پوشش ۳ درصدی آموزش در کل کشور، سهم ۹۵ درصدی از رتبههای برتر را ازآن خود کردهاند.
آموزشوپرورش سالهاست که در برهوتی از نادانی، ناتوانی و انبوهی از مشکلات و چالشهای رها شده و هیچ اولویتی برای آموزش ۱۴.۵ میلیون دانشآموز وجود ندارد.
کمکم دُمِ اژدهای بیعدالتی آموزشی هویدا خواهدشد، روزی که نتایج بیتوجهی به حوزه آموزش در جامعه نمایان شود، هرآنچه که برای آموزش سرمایهگذاری نکردهایم را باید برای ساخت زندان و دادگاه هزینه کنیم و بخشی بسیار بیشتر نیز باید برای کنترل ناهنجاریهای منتج از بیعدالتی آموزشی هزینه کرد.
در اصل چهارم قانون اساسی آمده: کلیه قوانین و مقررات مدنی ، جزائی ، مالی ، اقتصادی ، اداری ، فرهنگی ، نظامی ، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد.
کدامیک از موازین اسلام، اجازه میدهد که اختلاف طبقاتی در حوزه آموزش چنان عمیق باشد؟ چنان عمیق که در یک استان، حداقل ۱۲۰۰ کلاس درس در بیغولهها، آغلها و کانتینرها برگزار شود اما در یکی از مدارس همان استان سالن تأتر، سالن سینما، استخر خصوصی و زمین ورزشی داشته باشد؟
به سادهترین و غیرمنطقیترین صورت ممکن، وزارت آموزشوپرورش را در اختیار کسانی قرار دادهایم که آشکارا از آموزش طبقاتی حمایت میکنند و نگرشی کاملا غیرانسانی به مقوله آموزش دارند، این نگاه منسوخِ غیرعقلانی به حوزه آموزش، چنان در تاروپود تصمیمگیری و تصمیمسازیِ ما نفوذ کرده که در برنامههای کلان، آشکارا صحبت از مدرسهزدایی از جامعه میشود که گویی هم اینک شاگردان ایوان ایلیچ برای ما برنامهریزی میکنند.
بارها هشدار دادهایم که شورای عالی آموزشوپرورش، نمایندگان مجلس بهویژه کمیسیون آموزش و نهادهای نظارتی، باید هرچه زودتر با ورود به موضوع ویرانگرِ آموزش طبقاتی در کشور، بستر رشد چنین معضلی را مسدود نمایند. از آنجا که شورای عالی آموزشوپرورش به دلایل کاملا روشن قطعا چنین ارادهای ندارد لذا امیدواریم تا نمایندگان مجلس بر اساس وظیفه نظارتیِ خود، از بروز اَبَربحرانی بهنام استقرار آموزش طبقاتی پیشگیری کنند، هرچند علائم استقرار نظام آموزشی طبقاتی به شدت قابل مشاهده است.
مزبان حبیبی
دوازدهم مرداد هزاروچهارصدویک
میگم با این تفاصیل بچه هامون را بفرستیم "حوضه ی المیه" بهتر